ما یک تعریف مدرن‌تر از تاب‌آوری تحت عنوان «پیشرفت به رغم ناسازگاری» ارائه دادیم. اما این در سطحی دقیق‌تر به چه معناست؟ کدام دسته از توانایی‌ها، رفتا‌رها و باورها به تاب‌آوری کمک می‌کنند؟ ما تاب‌آوری را چگونه می‌توانیم اندازه‌گیری کنیم؟ برای پاسخ دادن به این سوالات، ما بسیاری از مدل‌های تاب‌آوری را مورد بررسی قرار دادیم  و آن‌ها را با مدل‌های عصبی ترکیب کردیم تا بهتر بتوانیم تاب‌آوری را توصیف کنیم.

ما شخصیت‌های پیچیده‌ای هستیم. پس این طبیعی است که فاکتورهای بسیار زیادی به تاب‌آوری کمک می‌کنند: باورهای ما از جهان، خودمان و دیگران؛ اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی داریم؛ گرایشات، مهارت‌ها و تحصیلات؛ عملکردهای ذهنی و رفتارها.

برای درک همه این موارد، خوب است که اجزا مربوط به گروه‌ها را در حوزه‌ها قرار دهید. در این تحقیق ما اجزا مذکور را به ۶ حوزه مجزا دسته بندی کردیم و در این دسته‌ها فاکتورهای مشخصی که یک انسان را «تاب‌آور» می‌کند را بیان می‌کنیم.

هرکدام از این ۶ دامنه، عملکرد مخصوص به خود را دارند اما آن‌ها بر یکدیگر نیز تاثیرگذارند. همانطور که نقات قوت در برخی حوزه‌ها، می‌توانند نقاط ضعف برخی حوزه‌های دیگر را جبران کنند؛ ضعف‌ها نیز می‌توانند بر دیگران تاثیر منفی داشته باشند. این برای ما ارزشمند است که رشد شخصی خود را به طوری پیگیری کنیم که ما در همه‌ی زمینه‌ها موثر و قوی باشیم.

این شش حوزه عبارتند از:
۱. چشم انداز

۲. سازگاری

۳. استدلال

۴. استقامت

۵. همکاری

۶. سلامتی

 

آنچه در مورد این حوزه‌ها عالی‌ست آن است که ما کاملا توانایی ساخت و بهبود هر حوزه و در نتیجه توسعه تاب‌آوری خود را داریم. تاب‌آوری یک سفر مادام‌العمر و دائمی برای ماست و تلاش ما کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و مستقیما برروی موفقیت‌های شخصی و هدف‌های سازمانی تاثیر گذار است.

 

ترجمه شده از سایت RForce

04 شهریور 1396

شش حوزه تاب آوری که کمک میکند به شما در مقابل مشکلات با آگاهی ایستادگی کنید

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.